
“Je kunt niet wachten op de perfecte analyse als de rente met 5% omhoog schiet”
Interview met Ibrahim Balci, Actuaris Achmea
Na een loopbaanstart bij EY en Univé, werkt hij nu alweer enkele jaren in de tweede lijn van Achmea, met als aandachtsgebied groep en internationale activiteiten. Zijn blik op het vak veranderde ingrijpend door een bijzondere ervaring: werken in Turkije.
“Het begon eigenlijk als grap. Ik sprak Turks, dus toen mijn collega moeite had met een overleg daar, zei ik voor de grap: ‘Laat mij maar gaan, mij kunnen ze niet voor de gek houden.’ Een paar maanden later was ik onderweg naar Istanbul.”
Wat begon met kwartaalbezoeken, mondde uit in een langdurig verblijf. In Turkije bouwde hij de tweede lijn van de actuariële functie op, in een totaal andere context. “Je hebt daar te maken met inflatie van 80% en rentes die van maand tot maand tientallen procentpunten kunnen veranderen. Wet- en regelgeving verandert zelfs per kwartaal. In zo’n omgeving is wachten op de perfecte analyse geen optie.”
Waar we in Nederlandse actuariaat gewend zijn om grondig en gelaagd te werk te gaan, met veel checks en afstemming, vereiste Turkije juist directe actie. “Je kunt daar niet eerst weken aan een memo schrijven en met iedereen overleggen. Dan is de werkelijkheid alweer veranderd. Het gaat erom snel richting te geven en dan mag je er best twee miljoen naast zitten. Zolang je de impact maar snapt en het management helpt beslissingen onderbouwd te kunnen nemen.”
Die pragmatische aanpak contrasteerde sterk met zijn terugkeer naar Nederland. “Hier merk je toch weer de neiging tot perfectionisme. Alles moet kloppen tot achter de komma. Wat ik in Turkije heb geleerd, is dat het management vaak minder geïnteresseerd is in technische details, maar vooral wil weten wat iets betekent en welke acties nodig zijn. In dat soort situaties kan een beknopte memo effectiever zijn dan een diepgaande analyse, zolang je maar goed aanvoelt waar de gevoeligheden liggen.
Uitdaging voor het vakgebied
Juist in die vertaalslag ziet Ibrahim een belangrijke uitdaging voor het vakgebied. “Onze modellen worden steeds complexer, maar het is aan ons om de uitkomsten begrijpelijk te maken. Je moet als actuaris in staat zijn complexe analyses terug te brengen tot een heldere boodschap. Zeker nu data en AI een grotere rol spelen, blijft dat mensenwerk.”
Naast communicatie speelt ook scenario-denken een steeds grotere rol. Hij ziet een trend in het toepassen van extremere scenario’s. “Met de huidige geopolitieke onrust, opwarming van de aarde en (handels)oorlogen word je er wel toe gedwongen. Kijk naar Turkije, daar zijn renteveranderingen van 10% of meer geen uitzondering. Als je dan een gevoeligheidsanalyse van +/- 1% doet, zegt dat niks.”
Wat hem betreft hoeft de toekomst van het actuariaat niet per se nóg technischer te worden. “De data en modellen zijn belangrijk, maar onze meerwaarde zit in de duiding. In het kunnen schakelen tussen model en management. Tussen detail en richting.”
Lees meer over het programma van de Dag van de Actuaris 2025