Een koe of een haai

Met de overvloed aan regen in de afgelopen periode moest ik denken aan de regenverzekering die decennia terug nogal lachwekkend werd ontvangen. Afhankelijk van het aantal millimeters regen tijdens de vakantie volgde een schadevergoeding.

Tot mijn verbazing wordt de regenverzekering, evenals de tegenhanger de zonverzekering, nog steeds aangeboden. Blijkbaar wordt regen of te weinig zon in de vakantie als een risico gezien waar men zich voor wil indekken. Toen ik deze producten voorlegde aan een ervaren consumentenpanel, mijn vrouw dus, kreeg ik als reactie ‘wat belachelijk’.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat risico’s gemakkelijk worden overschat, met name als gevolg van berichtgeving daarover. In vaktermen: availability bias, waarmee wordt bedoeld dat ‘de mate waarin we over risico’s horen beïnvloedt hoe waarschijnlijk we die achten’. Anders gezegd: niet de risico’s zelf maar de aandacht die de media er aangeeft, bepaalt de impact op onze percepties ervan. Het zou juist om die reden zijn dat de regenverzekering nog steeds afzet vindt.

Bron: Actuarieel Genootschap | Klik hier voor het originele bericht